Development of Chemistry Domino Cards as Learning Media of Colloid System Material for XI Grade Students in SMA/MA

Riri Wahyuni, Fajriah Azra

Article Metrics

The abstract has been viewed for 228 times.
The full pdf article has been downloaded for 108 times.

Total Citations

This citation data is acquired through it's entry on Dimensions.Ai website.

Abstract

The chemistry domino card game is one of learning media variations is useful for strengthening colloid system material for students. The purpose of this Research is determine the level of validity based on the function of the media. The type of this research used is Research and Development (R and D) which uses a 4-D development model, that consist of some stages namely the define, design, develop, and disseminate stage. Validation questionnaire were given to UNP chemistry lecturer and chemistry teacher at SMAN 1 Bonjol. The data analysis technique used Aikens V. The result of data analysis showed that the chemical domino card game as a learning media for colloid system material had a validity level of 0,89 with valid criteria. The result showed that the chemical domino card game developed was a valid.

Keywords

4-D Model; Aiken’s V; Chemical Domino Card Game; Colloid System; R&D

References

Sukarsih NKA, Wardhani RRAAK, Mashuri MT. Pengembangan Kartu Remi Kimia Menggunakan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) Terhadap Hasil Belajar Siswa Korpri Pada Materi Pokok Sistem Koloid Kelas XI SMA KORPRI Banjarmasin. Dalton: J Pendidik Kim dan Ilmu Kim 2018;1:16–22.

Sari PI, Gunawan, Harjono A. Penggunaan Discovery Learning Berbantuan Laboratorium Virtual pada Penguasaan Konsep Fisika Siswa. J Pendidik Fis dan Teknol 2016;II(4):176–82.

Ali SHG. Prinsip-Prinsip Pembelajaran dan Implikasinya Terhadap Pendidik dan Peserta Didik. J Al-Ta’dib 2013;6(1):31–42.

Dwijayani NM. Development of circle learning media to improve student learning outcomes. J Phys Conf Ser 2019;1321(2):171–87.

Simanjuntak M. Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. J Bhs Indones Prima 2020;2(2):103–12.

Utari TR, Bahar A, Handayani D. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Daily ChemQuiz dan Permainan Ranking One Chemistry Quiz. ALOTROP Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia 2017;1(2):93-97.

Suprapto AN. Permainan monopoli sebagai media untuk meningkatkan minat belajar tata boga di SMA. J Ilm Guru Caraka Olah Pikir Edukatif 2013;0(1):37–43.

Wati A. Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. J Pendidik dan Pembelajaran 2021;2(1):68-73.

Pramawidyaka P, Enawaty E, Melati HA. Penggunaan Kartu Domino Kimia Pada Materi Koloid Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa 2015;4(2):1–14.

Dermawan N, Copriady J, Abdullah. The Use of Card Games or Dominoes As Chemo- Edutainment Media To Improve Student Learning Result on the Subject of Atomic Structureand Periodic System of Elements in Class Xi Ipa of Senior High School Number 9 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 2017;4(2)1–13.

Larasati DL, Poedjiastoeti. Pengembangan Permainan Kartu Domino Kimia sebagai Media Pembelajaran pada Materi Unsur bagi Siswa SMALB Tunarungu. J Chem Educ 2016;5(1):115–9.

Hanafi. Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamica: J Kajian Keislaman 2017;4(2):129–50.

Fatimah DDS, Tresnawati D, Nugraha A. Media Pembelajaran Pengenalan Komponen Komputer Berbasis Multimedia Dengan Pendekatan Metodologi (R&D). J Algoritm 2020;16(2):173–80.

Bashooir K, Supahar. Validitas dan reliabilitas instrumen asesmen kinerja literasi sains pelajaran Fisika berbasis STEM. J Penelit dan Eval Pendidik 2018;22(2):219-230.

Taplo YM, Madianung A, Kanine E. Aktivitas Bermain Domino Sebagai Media Untuk Meningkatkan Kemampuan Fungsi Kognitif Berhitung Pada Lansia. J Keperawatan 2019;7(1):1–8.

Hapsari PA. Validasi Kartu Permainan Domino Invertebrata untuk Meningkatkan Hasil Belajar untuk Siswa Kelas X SMA. BioEdu 2016;5(3):151–9.

Lumbansiantar DP, Faiza, Dilla NF, Haqiqi NR, Hasanah U. Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Domino Untuk Materi Nilai Mutlak. J Instr Dev Res 2020;2(1):1–14.

Ariyani A. Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Sma Melalui Metode Simulasi Berbantuan Media Bongkar Pasang Kartu Domino Pada Materi Rumus Kimia Dan Tata Nama Senyawa. Vidya Karya 2018;32(2):166.

Andrini VS, Pratama H. Implementasi Quiz Interaktif dengan Software Mentimeter dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Mimb Ilmu 2021;26(2):287.

Nurfitriyanti M, Lestari W. Penggunaan Alat Peraga Kartu Domino Terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM 2016;01(02):247–56.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.