Development of E-Modul Based on Integrated Guided Inquiry Virtual Laboratory on Acid-Base Material for Class XI SMA or MA

Reni Oktarina, Andromeda Andromeda

Article Metrics

The abstract has been viewed for 316 times.
The full pdf article has been downloaded for 173 times.

Total Citations

This citation data is acquired through it's entry on Dimensions.Ai website.

Abstract

Acid and base are a chemical material that contains facts, concepts, principles and procedures. This research aims to produce an e-module based on guided inquiry integrated virtual laboratory on acid-base material which is valid and practical. The development model used is the 4-D model. The validity test of the e-module was carried out by experts, namely 2 UNP chemistry lecturers, 1 UNP educational technology lecturer and 2 chemistry teachers, while the practicality test was carried out by 2 chemistry teachers and 18 students of SMAN 3 South Solok. The research instrument used was a validity questionnaire and a practicality questionnaire. The results of the validity and practicality test were analysed using the Aiken V formula, which obtained an average validity test with the high validity category, and the practicality test by teachers and students with high practicality categories. The result of the analysis of the answer to the e-module obtained an average the correct answer of 91,07 percent on the key questions, 92,38 percent on the worksheets and 91,9 percent on the evaluation sheets. Based on the research result, it can be concluded that the acid-base e-module is valid and practical.

Keywords

4-D Model; Acid-base; E-Module; Guided Inquiry; Virtual Laboratory

References

Bahri S. Pengembangan Kurikulum Dasar Dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura. 2011;11(1):15.

Fitriani A. Implementasi Pembelajaran Yang Efektif Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar. 2019;3(1):45.

Simbolon DH, Sahyar. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Eksperimen Riil dan Laboratorium Virtual terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 2015;21(3):299.

Yolanda SE, Gunawan G, Sutrio S. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Kontekstual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2019;5(2):341.

Swandi A, Nurul HS, Irsan LJ. Pengembangan Media Pembelajaran Laboratorium Virtual untuk Mengatasi Miskonsepsi Pada Materi Fisika Inti di SMAN 1 Binamu, Jeneponto. Jurnal Fisika Indonesia. 2014;18(52):20-24.

Utami WS. Tuntutan Refoemasi Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Geografi. 2014;12(2).

Sujanem R, Suwindra INP, Suswandi I. Efektivitas E-Modul Fisinberma Dalam Ujicoba Terbatas Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMAN 2 Singaraja. Seminar Nasional Riset Inovatif. 2018;(2):260–6.

Wijayanti W. Student Centered; Paradigma Baru Inovasi Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran. 2011;7(1):64–75.

Hanson DM. Designing Process-Oriented Guided-Inquiry Activities. In Faculty Guidedbook: A Comprehensive Tool For Improving Faculty Performance, ed. S. W. Beyerlein and D. K. Apple. Lisle, IL: Pacific Crest; 2005.

Muspawi M, Suratno, Ridwan. Upaya Peningkatan Higher Order Thinking Skills (HOTS) Siswa Melalui Penerapan Model Inquiri di SMA Negeri 9 Tanjung Jabung Timur. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari. 2019;19(2):208–214.

Pratiwi KF, Wijayati N, Mahatmanti FW, Marsudi M. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Penilaian Autentik Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 2014;13(1):2337-2384.

Fajrin S, Haetami A, Marhadi MA. Identifikasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Pokok Larutan Asam dan Basa di Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Wolowa Kabupaten Buton. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo. 2020;5(1).

Jaya H. Pengembangan Laboratorium Virtual Untuk Kegiatan Praktikum Dan Memfasilitasi Pendidikan Karakter di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi. 2012;2(1).

Hikmah N, Saridewi N, Agung S. Penerapan Laboratorium Virtual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan). 2017;2(2):186-195.

Yusuf I, Widyaningsih SW, Purwati D. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Modern Berbasis Media Laboratorium Virtual Berdasarkan Paradigma Pembelajaran Abad 21 dan Kurikulum 2013. Pancaran Pendidikan. 2015;4(2):189–200.

Tania L, Susilowibowo J. Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi Smk Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi. 2017;5(2).

Syukra H, Andromeda. Pengembangan E-Modul Kesetimbangan Kimia Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Virtual Laboratory Untuk SMA atau MA. Ranah Research Journal of Multidicsiplinary Research and Development. 2019;1(4):877–886.

Fadhillah F, Andromeda A. Validitas dan Praktikalitas E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Laboratorium Virtual pada Materi Hidrolisis Garam kelas XI SMA atau MA. Jurnal Eksakta Pendidikan. 2020;4(2):179-188.

Gunawan G, Harjono A, Hermansyah H, Herayati L. Guided Inquiry Model Through Virtual Laboratory To Enhance Students Science Process Skills On Heat Concept. Cakrawala Pendidikan. 2019;38(2):259-268.

Retnawati H. Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing; 2016.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.